Temaer

Fimbulvetrs temaer er fokuspunkter for fortællingen, som spillerne bliver bedt om at lægge ekstra vægt på i løbet af deres spil. 

Strid

“Der skal komme en Vinter, som kaldes Fimbulvinter. Da fyger der sne fra alle kanter; der er streng Frost og heftige Storme, Solen skinner ikke; det er tre uafbrudte Vintre med ingen Sommer imellem, men før dem er der gaaet tre andre Vintre med svære Kampe rundt om i Verden; da dræber brødre hinanden på grund af begærlighed og ingen skåner fader eller søn hverken med hensyn til liv eller slægtskabs”


Under Fimbulvetr opfordres du til at skabe og udspille konflikter med dine medspillere. I skal udforske forskellighederne i jeres karakterers værdier, holdninger og baggrundshistorier og bruge dem som grundlag for spillet. Strid-teamet manifesteres hovedsageligt i stridsåndsmekanikken, men der vil også være tid i workshoppen til at forhandle, hvordan man generelt håndterer konfliktspil.

Skæbne

Er skæbnen bestemt? Vølvens spådom, et skæbnesyn, har profeteret verdens ende, og nu hvor fimbulvinteren rinder ud, er tiden inde; guderne, menneskene og jætterne vil møde deres skæbne i Ragnarok. 


Temaet skæbne omhandler, at man er bestemt til at gøre noget, at noget ske. Skaber du din egen skæbne eller er dit liv kortlagt af Norners tråde? Er Ragnarok bestemt, eller kan I stå imod profetien? Skal verden brænde, eller kan I redde den?


Det er et scenarie, hvor karakterer dør. I det sidste ritual dør ni af de 36 karakterer. Scenariet er bygget op således, at det er karaktererne, der vælger, hvem de ni bliver. Brug temaet om skæbne til at spille på overtro, til at undskylde dine grusomme handlinger over for andre, eller til at smide dig selv ud på dybt vand.