Karakterer

Før spillet modtager alle spillere et karakterkoncept og en retning for deres spil, som de bearbejder og gør brug af i relationsarbejde under spillets workshop.


Karakter konceptet indeholder et Tilnavn, en Hjemstavn, et Livskald og et Minde. Dertil kommer tre fælles skæbnespørgsmål, som I kan bruge til at bearbejde karaktererne og forberede jer på workshoppen.

Sådan læser du din Fimbulvetr karakter

Her følger en beskrivelse af hvad du kan forvente at finde i dit Fimbulvetr karakter oplæg. Du skal selv vælge din karakters fornavn fra en liste som arrangørerne stiller til rådighed.


Tilnavn: [Din karakters tilnavn]

Dit tilnavn fortæller noget unikt om dig, du har fået det af dem omkring dig og det er med til at gøre dig til den du er.


Et navn har magt. Det skaber dig og din identitet. Dit tilnavn er fundamentet for din karakter, og det er omdrejningspunktet for din personlighed og motivation. Her finder du 300-400 ord, der beskriver rollen som individ. Brug dette som fundament til dit eget karakter arbejde. Teksten indeholder to spørgsmål, du skal besvare for at gøre karakteren til din egen, dette kan hjælpe dig til at finde lidt baggrundshistorie. Det kan for eksempel også være en idé at tænke over, hvad karakteren har været udsat for, som forklarer, hvorfor den er endt med at være som den er. 


Dette er den eneste unikke tekst i din karakter.

Hjemstavn: 

Din hjemstavn er der hvor du hørte hjemme før fimbulvinteren, og det er her, du finder dine mest nære og betydningsfulde relationer.


Din hjemstavn er din karakters primære relationsgruppe, det er her du finder, dem som du kommer til at spille nærmest med. Andre ord som kunne beskrive denne gruppe er Familie eller Klan. I tilmeldningsformen kan man forespørge om at spille sammen med andre, i så fald vil i blive castet i samme hjemstavnsgruppe. Stedet er beskrevet, men I skal selv udforme relationerne mellem karaktererne. Brug gerne tid på dem inden i ankommer til scenariet.


De 9 hjemstavne er: Troldegård, Solsletten, Skovly, Stjernegrav, Mørkedal, Tåkeskjul (NO), Fjellheim (NO), Sköldby (SE) og Himmelskär (SE).


Hjemstavnsteksten er standard og ca. 200 ord lang, det er den samme for alle karakterer der deler gruppe.


Livskald: 

Dit livskald var dit virke, før fimbulvinteren tvang dig tilbage i jæger-samler-nomadelivet, her skaber du relationer, omkring det I har tilfælles.


Dit livskald er en af din karakters to sekundære relationsgrupper. Andre ord som kunne beskrive denne gruppe er profession eller klasse. Brug den til at få en ide om din stand i samfundets hierarki. Hvem er du nu, uden det? 


I tilmeldningsformen kan man forespørge hvilket livskald du gerne vil have. Der vil være 2 relationsspørgsmål, som du skal besvare i scenarie workshoppen.


Der er følgende livskald: Hirdkriger, Storbonde, Skjald, Træl, Vølve/Sejdmand, Håndværker, Jæger og Viking.


Livkaldsteksten er standard og ca. 200 ord lang, det er den samme for alle karakterer der deler gruppe.


Nornernes skæbnespørgsmål

Nornerne ved Urds brønd væver dine skæbnetråde i et spind af liv og død. De har hver spørgsmål, som du skal besvare inden vinterstormen kommer.


Urd, Norn for det som var

Hvorfor kommer Ragnarok? Hvem har været skyld i at enden er nær?


Verdande, Norn for det som er.

Er du klar til at gå i døden for din familie? Hvorfor/hvorfor ikke og hvad skal kan der ske i løbet af stormen for at du bliver det?


Skuld, Norn for det som kommer.

Tror du på, at Vølvens Spådom, profetien om Ragnarok, er uundgåelig? Er din skæbne bestemt af Nornerne, eller kan du selv forme den?


Brug spørgsmålene som en rettesnor og mulighed for refleksion over, hvad du gerne vil have ud af dit spil og hvor du vil hen med det. Svarene er din alibi for dine handlinger.