Fortælingens Univers

Dette afsnit handler om det fortællingsunivers, som rollespillet foregår i. Det skal give spillerne en fælles forståelse for vores fortælling. Det er en god ide at kende lidt til det, inden spillet går i gang, men det bliver også gennemgået i en briefing. Her er det nedfældet til de ivrige deltagere.

Fimbulvetr foregår i Midgård, inspireret af menneskenes verden fra den nordiske mytologi. Det er vigtigt at huske, at jeres karakterer på ingen måde besidder en komplet verdensopfattelse. Det betyder, at folkesagn, fortællinger, sagaer og rygter spredes fra mund til mund og med sig bringer usandheder og røverhistorier. Alle ved dog at trolddom, aser, jætter og andet mystik eksisterer derude et sted langt bag ved horisonten.

Sejd trolddom

Sejden er en mystisk og magtfuld energi, der flyder gennem alle ni verdener. Det er en kraft, der binder alt sammen og påvirker alt levende. Nogen beskriver den som en balance mellem orden og kaos. Sejd kan bruges til at helbrede, beskytte eller spå, men den kan også påkalde forbandelser. Dem, der gør brug af den, påtager sig en åndelig eksistens og betaler prisen ved at bryde deres sind. De kaldes vølver, sejdmænd eller mystikere. Sejden er ikke kun en magisk kraft, den har også selv en ubeskrivelig vilje. I sejden er drivkraften for Midgårds fortællinger, den fremkalder konflikter, skaber legender og væver sagn af Nornernes skæbnetråde.

Menneskenes samfund før fimbulvinteren

Midgård var en verden fyldt med barske landskaber, fra sneklædte bjerge og dybe skove til de brusende floder og endeløse vidder. Det var et sted, hvor mennesker levede i stammesamfund, og hvor de stærkeste bestemte. De dyrkede jorden og drog på togt for at udfordre skæbnen og finde lykken. 


Klaner blev skabt, når dygtige krigere med stærke lederegenskaber samlede nok loyale fæller, dannede hird, gjorde krav på et territorium, som de kunne holde og beskytte. Handel mellem forskellige klaner skete via søveje. Større klaner sendte flåder af skibe på togt eller handelsrejse, hvor varer og kulturelle udvekslinger fandt sted. Disse vikingerejser var vigtigefor forbindelserne mellem de forskellige klaner og spredte viden og religion - både på godt og ondt.


Religion og folketro var centrale for dagligdagen. Vølver og skjalde besad positioner, ofte som rådgivere, der fortolkede gudernes vilje og bevarede samfundets historie gennem opretholdelsen og videregivelsen af traditioner ved mundtlig overlevering.

Fimbulvinteren

Det er tre år siden, at fimbulvinteren brød løs. En tid hvor bidende kulde og frygtelige storme har hærget Midgård. I stormene rider bevingede stridsånder, der besætter mennesker og vender dem mod deres kære. De store klaner blev opbrudt og livet overgik til små familiegrupper, hvor alle bidrog til deres overlevelse. Dagligdagen går nu ud på overlevelse. Dyr jages, spiselige planter og rødder samles og forladte madlagre røves.


Få mennesker har overlevet den mægtige vinter, men dem som har, ved, hvad der skal til. De har samlet de vigtigste redskaber og rejser rundt for at undgå stormene. Når grupperne møder hinanden, er der ikke meget venskab tilbage. Der er ikke mad nok til alle, og de fleste har lært at være på vagt og bruge et våben. Det er et hårdt og barsk liv.

Guder, jætter og andre væsner

Aser, vaner, jætter og andre sagnomspundne væsener findes, men de er omgivet af myter og mystik. De hører hjemme i sange og folkefortællinger, men mennesker på midgård er ikke et sekund i tvivl om at de er virkelige og farlige. Disse magtfulde væsener er det ude på den anden side af horisonten.


Deres tilstedeværelse i midgård var sagnomspunden. En sjælden gang imellem kunne en trold eller et andet væsen blive vildledt ind i menneskenes verden og slå sig ned langt væk fra menneskenes civilisation. 

De ni riger

Verdenstræet Yggdrasil, en kolossal ask, forbinder de ni riger: