Aktstruktur
Fimbulvetr spilles i tre akter hvert af dem har et fokuspunkt for fortællingen.
Akt 1: Stilhed
Fredag aften til lørdag middag.
Nordboerne ankommer til fortet og møder hinanden. Det er en akt, hvor spillerne har mulighed for at finde deres karakter og afprøve deres forskellige relationer. Dette er optakten til, at jeres konflikter skal ud i det åbne, så brug akten til at få en følelse for dem, og få dem spillet et sted hen hvor I er klar til stormen.
Handlinger
Brug tid på at finde dig tilrette i din rolle - Det er okay at ændre ting, som ikke virker for dig.
Udforsk dine relationsgrupper, hils og catch-up med dem du har bygget relationer med i workshoppen.
Hav et standoff med en gammel fjende, husk dem på, at du ikke har glemt, hvordan de har forbrudt sig mod dig eller din familie. Træk dig, før det bliver alvorligt.
Fortæl dine genfundne venner historier om tiden før vinteren, eller de udfordringer du har overvundet i vintermørket.
Hold et familiemøde, snak om hvordan I skal begå jer blandt de andre nordboere.
Vær kritisk over for samlingen af nordboere. Stil spørgsmålstegn ved de andres tilstedeværelse.
Akt 2: Storm
Lørdag middag til lørdag aften.
Stormen rammer fortet og dens stridsånder slår sig løs. Familiernes interesser kommer på tværs, og deres konflikter kommer ud i det åbne. Denne akt skal bruges til at opbygge stridigheder, både internt i familierne og eksternt mellem familierne. Handlingen i akten bliver hovedsageligt styret af spillerne selv og stridsåndernes ukontrollerede besættelse af forskellige karakterer. I slutningen af denne akt lærer karaktererne gennem sejdsyn at påtage sig og holde på stridsånderne.
Handlinger
Spil op til konflikt med karakterer der er besat af stridsånder.
Udfordr dem i din gruppe, som (vild)ledte jer til fæstningen og dermed ind i stormen.
Vær på tværs og uforstående over for andres behov og holdninger.
Opsøg dine fjender og stik til bjørnen.
Bryd sammen i fortvivlelse over situationen.
Eskaler og gå i karambolage med en fjende, der er besat af en stridsånd, modtag et lag prygl.
Helbred en såret ven.
Akt 3: Skæbne
Lørdag aften til tidlig lørdag nat.
Sejdsynerne varsler at Ragnarok er nær. Familierne må finde sammenhold, beherske stridsånderne og ofre i et blot, for at de kan møde deres skæbne. Denne akt skal bruges til at udspille konflikterne og afrunde familiestridene, for så at bringe fokus på historiernes ende. I et sidste håb om overlevelse må en fra hver familie overgive sig til døden. Det er i slutningen af denne akt, at de ni karakterer, som er besat af stridsånder, skal ofres. I skal finde frem til, hvem det er.
Handlinger
Udfodr betydningen af sedjsynerne, især dem som modstrider jeres families skæbnesyn.
Få afgjort jeres konflikter en gang for alle, enten ved at begrave stridsøksen eller få en endelig afgørelse.
Forbered remedier til offer ritualet
Drøft hvem fra jeres familie, der skal ofres og holde stridsånden - Og hvem der skal fører offerkniven.
Klargør jer til ritualet, påfør sminke, skriv runebønner på pinde, afbrænd hellige urter.
Øv jer på jeres bønner til guderne.
Deltag i ritualet.
Offer ritualet
Fimbulvetr afsluttes med et blotritual. Her ofres de ni mennesker, som er besat af stridsånderne. Hver familie skal bringe et offer. Ritualet indeholder et stort bål, fakler og en masse teaterblod. Der vil være baggrundsmusik, der skaber stemning, og spillerne opfordres til at medbringe trommer og andre instrumenter, som kan være stemningsskabende.