Rollespilsstil
Fimbulvetr skal spilles med en kollektivt og samskabende tilgang. Der er ikke nogen, der kan vinde Fimbulvetr. Spillet er drevet af relationer mellem spillerne, de planlagte begivenheder i spillet og aktstrukturen. Det betyder, at fortællingerne kommer til at blive drevet af spillerne. Der kommer altså ikke til at være nogle NPCer eller andre figurer udefra, som faciliterer historien.
"I det evige vintermørke taber alle"
Spil for de dramatiske fortællinger
Når du spiller Fimbulvetr kommer du til at have mange roller. Der kommer til at udspille sig mere end 36 forskellige fortællinger i spillet, og din karakter kommer til at have forskellige roller i hver og en af dem. I nogle vil du være helten, i andre vil du være skurken. Når du skal træffe valg om, hvad du skal gøre i løbet af spillet, så tænk over hvad der vil skabe en god fortælling for dem, du spiller over for. Har de brug for en ven eller en fjende, har de brug for støtte, eller måske en der prøver at snyde dem? Fokuserer på de små personlige scener, ikke på at skabe store scener, hvor du bliver jarl i stedet for jarlen.
Dos:
Spil scener der fokuserer på karakterrelationer mellem dem, der er til stede.
Skab dramatisk konflikt mellem og internt i familierne.
Påtag dig forskellige narrative roller, såsom modstander eller hjælper, der fremmer andres fortælling.
Kalibrer jeres stridigheder i off-game området. Det er helt okay at blive enige om et slutpunkt som pejlemærke.
Brug eskaleringsmekanikkerne til langsomt at føre en scene ind i fysisk karambolage. Giv dine medspillere mulighed for at tappe ud (forklares senere).
Don’ts:
Start store offentlige scener, hvor du forventer andre spillere som publikum.
Forhandle resultatet af politiske forhandlinger off-game.
Kun fokuser på din egen fortælling, og hvordan din karakter får det bedste ud af situationen.
Snak højlydt off-game eller brug lookdown (forklares senere) til at snakke off-game i spilområdet.
Tag fat i nogen bagfra eller uden at give tydelige signaler om dine intentioner.
Du kan til enhver tid forlade en scene, hvis du ønsker det. Der vil være et område uden for spilområdet, hvor du kan tage en pause fra fiktionen, hvis det er nødvendigt.